Tájékoztató oktatóknak

Tisztelt Oktató!

Az Debreceni Egyetem e-learning rendszereinek felkészítése a veszélyhelyzeti távoktatásra megtörtént. Ebben a tájékoztató levélben részletes információkat talál a távoktatás technikai és módszertani lehetőségeiről a Debreceni Egyetemen.

Kérjük, hogy a tájékoztató anyagot végigolvasva, gondolja végig, hogy a bemutatott eszközök segítségével, az Ön kurzusaiban, mely módszerek alkalmazásával valósítható meg leghatékonyabban az oktatás a jelenlegi helyzetben.

A rendszerekről röviden

Az egyetemi e-learning rendszerekbe az egyetemi azonosítója (EduID/Neptun/LDAP azonosító) használatával tud belépni. Az egyetemen több e-learning rendszer működik, a jelenlegi helyzetben a következő rendszerek használata kerül fókuszba:

Az e-learning rendszerek működtetését, fejlesztését és a felhasználók oktatását a DE Multimédia és E-learning Technikai Központ (METK) munkatársai biztosítják. Az egyetemi e-learning rendszerek egységesen a Moodle keretrendszeren alapulnak.

Az e-learning kurzusokról

Az e-learning kurzusok szervezeti egységek szerint rendezve találhatóak meg az online portálokon. A Debreceni Egyetem e-learning rendszere a Neptun tanulmányi rendszerben tárolt adatok alapján íratja be a hallgatókat a megfelelő e-learning kurzusokba, így a hallgatók a rendszerbe történő belépés után csak a számukra releváns kurzusokat érik el.

Hogyan kérheti e-learning kurzus létrehozását a portálokon?

Ehhez néhány meghatározott adatot kell megadnia az itt letölthető táblázatban és elküldenie az Ön szervezetének lokális adminisztrátora számára, vagy a METK munkatársai számára a következő e-mail címre: elearning@metk.unideb.hu

Ha még nem használta az egyetemi e-learning rendszert, kérjük, lépjen be az egyetemi azonosítójával. Amíg nem lép be az oldalra, semmilyen szolgáltatáshoz nem tudjuk hozzárendelni.

Hogyan tud tananyagot megosztani a hallgatókkal?

Abban az e-learning kurzusban, ahol Ön oktatói szerepkörrel rendelkezik, sokféle tananyagelemet és tevékenységet tud megosztani a hallgatóival. A távoktatásban az egyik legfontosabb tevékenység a tartalmak megosztása. A tartalom többnyire állományok, fájlok formájában jelenik meg. Az egyetemi e-learning rendszerek gyakorlatilag bármilyen állománytípust képesek befogadni.

A tartalmak többnyire Office alkalmazásokban készülnek: Word-ben, PowerPoint-ban, vagy Excel-ben. Érdemes azonban figyelnie arra, hogy a szerkeszthető formátumot ne adja közre, dokumentumát vagy bemutatóját PDF formátumban mentse le és adja közre.

Jelen helyzetben nagyon hatékony eszköz lehet a PowerPoint prezentációk hangalámondásos változatának elkészítése, amelyről részletes útmutatót a lenti honlapon talál.

Hogyan tudja saját előadásait rögzíteni és megosztani a hallgatókkal?

Saját előadásait rögzítheti saját webkamerájával, vagy laptopjával is.

Előadásainak stúdióban való rögzítése is lehetséges, az előadások rögzítése a Multimédia és E-learning Technikai Központ stúdiójában (I. villa, Egyetem téri Campus, multimédia labor) történik, a leforgatott anyag pedig feltölthető az e-learning portálra az adott kurzus tananyagelemeként. Előadás felvételével kapcsolatban a következő e-mail címen tud egyeztetni kollégáinkkal, vagy kérdezni: multimedia@metk.unideb.hu

Fórumok és webináriumok

Az online kapcsolattartás eszközei közül ajánljuk a fórumok használatát. A fórumokban az oktató és a hallgatók hozzászólásokban kommunikál egymással. A fórum előnye, hogy nem szükséges időben egyszerre jelen lenniük a résztvevőknek ahhoz, hogy adott témát megvitassanak. Kiválóan alkalmas hallgatói kérdések megválaszolására.

Az online kapcsolattartás egyik hatékony eszköze a videókonferencia vagy webinárium típusú csoportos online oktatások, előadások, megbeszélések használata. Ezek az eszközök biztosítják a résztvevők közötti hang- és videó kapcsolat, és lehetővé teszik prezentációk, illetve tetszöleges oktatói alkalmazás képének megosztására 

Többféle megoldást is kínálunk a csoportos online oktatások megvalósítására az e-learning rendszerekbe integrálva: 

  • Webinárium (BBB) - A BigBlueButton nevű eszköz (egyszerű felület, kisebb létszámú webináriumokhoz ajánljuk)
  • Webinárium (Webex) - A Cisco Webex nevű professzionális megoldása, amelyet 3 hónapig ingyenesen használhatunk

Milyen eszközök alkalmazhatók az online számonkérésre?

Biztosított a feladatmegoldások akár határidőre történő bekérése az e-learning rendszeren keresztül. A megadott határidő után a rendszer nem fogad újabb beküldést a hallgatóktól. A feladatmegoldás beküldése jelenthet fájlfeltöltést vagy szöveges válaszadást is. Az oktató visszajelzést és értékelést is tud adni a rendszeren belül a hallgató számára.

Az e-learning rendszer teszt modulja nagyszámú lehetőséget és eszközt biztosít a számonkérésre és gyakorlótesztek összeállítására is. Létrehozhatunk teszteket különböző kérdéstípusokkal, véletlenszerűen előállított teszteket kérdéscsoportokból, engedélyezhetjük a hallgatóknak a teszt többszöri elvégzését, a rendszer pedig naplózza és osztályozza mindezeket.

További javaslatokat, ajánlásokat, részletes leírásokat, használati útmutatókat a következő, folyamatosan frissülő honlapon talál:  https://elearning.unideb.hu/tavoktatas 

Amennyiben olyan információra van szüksége az e-learning oktatással kapcsolatban, amelyet nem talált meg a fenti honlapon, kérjük, a következő e-mail címen forduljon hozzánk: elearning@metk.unideb.hu

 

Multimédia és E-learning Technikai Központ

Legutóbbi frissítés: 2023. 02. 16. 11:27